مقالات

آشپزخانه ای امن برای کودکان

داشتن یک آشپزخانه ای امن برای کودکان نیازمند دقت فراوانی در حیطه‌های مختلف است. چیدمان مناسب وسایل، تهیه‌ی وسایل آشپزخانه‌ی امن و عدم انجام کارهای خطرناک تنها گوشه‌ای از نکاتی است که باید در راستای داشتن یک آشپزخانه‌ی امن انجام دهید. از آن جایی که آشپزخانه محلی است که روزانه ترددهای زیادی در آن صورت می‌گیرد توجه به نکات ایمنی آن مهم است. یکی از دلایل اساسی برای ایجاد چنین آشپزخانه‌هایی وجود کودکان است. کودکان ذات پر جنب‌و‌جوشی دارند به همین دلیل نیز احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها در یک آشپزخانه‌ی ناامن زیاد است. با توجه به این موضوع در این مقاله به بررسی نکاتی می‌پردازیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها آشپزخانه‌ی خود را برای کودکان امن نمایید. با ما همراه باشید.

  1. مواد شوینده

خوردن یا گاهی اوقات لمس کردن مواد شوینده می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود. با توجه به این موضوع نیاز است تا در اولین اقدام در راستای ایمن کردن آشپزخانه، این مواد را دور از دسترس کودکان قرار دهید. سعی کنید مواد شوینده را در نقاط پرارتفاعی مانند روی سینک یا در کابینت‌های دیواری قرار دهید.

  1. لغزندگی آشپزخانه

کودکان معمولا در حال دویدن هستند. زمانی که آشپزخانه‌ی خود را با انواع مواد مختلف می‌شویید نیاز است تا از لغزنده نبودن کف آشپزخانه مطمئن شوید. از آن جایی که ممکن است مواد شوینده بر روی زمین باقی بمانند، نیاز است تا بعد از انجام عملیات شستشو، با پارچه‌ای مجزا، نسبت به خشک کردن کامل کف اقدام نمایید.

  1. وسایل برنده

چاقو و هر وسیله‌ی برنده‌ای می‌تواند به عنوان تهدیدی برای سلامت کودکان باشد. معمولا کودکان با وسایلی که پیدا می‌کنند بازی می‌کنند، به همین دلیل نیز در صورتی که وسایل برنده‌ای مانند چاقو در دسترس آن‌ها قرار گیرد، خطرات زیادی آن‌ها را تهدید خواهد کرد. با توجه به این موضوع نیاز است تا چاقو و وسایل برنده‌ی دیگر را در کابینت‌های مجزا و با ارتفاع زیادی از سطح قرار دهید. همچنین استفاده از انواع قفل مخصوص نیز برای چنین اقداماتی پیشنهاد می‌شود.

  1. وسایل برقی

وسایل برقی باید در قفسه‌های مخصوصی قرار گیرند. این قفسه‌ها به نحوی هستند که دسترسی کودک به آن‌ها را غیرممکن می‌کنند. از طرف دیگر باید از سالم بودن سیم برق چنین وسایلی مطمئن شوید تا خطری کودک شما را تهدید نکند. همچنین دور تمامی سیم‌های وسایل برقی باید چسب برق زده شود تا پوسیدگی پیش نیاید. استفاده از محافظ کودک در پریزهای برق نیز روش مناسبی در راستای ایمن کردن آشپزخانه برای کودکان است.

  1. قفل محافظ کودک

یکی از راهکارهای ایمن کردن آشپزخانه برای کودکان آن است که از قفل محافظ کودک استفاده نمایید. در حقیقت کاربرد این قفل‌ها تنها به آشپزخانه محدود نمی‌شود و شما می‌توانید در بقیه‌ی بخش‌های خانه نیز از آن‌ها استفاده نماید. همچنین برخی از وسایل برقی نیز دارای سیستم محافظ کودک هستند که با فعال کردن آن‌ها می‌تواند از دسترسی کودک به آن‌ها جلوگیری نمایید.

  1. وسایل داغ

سوختگی یکی از مهم‌ترین تهدیدهای موجود در آشپزخانه برای کودکان است. با توجه به این موضوع باید تمامی تلاش خود را در راستای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی نمایید. برای انجام این کار در وهله‌ی اول لازم است تا در هنگام انجام پخت و پز از ورود کودک به آشپزخانه جلوگیری نمایید. در وهله‌ی دوم نیز باید مایکروفر و سطح رویی اجاق گاز را در ارتفاع بلندتری نسبت به زمین قرار دهید.

 

آشپزخانه ای امن

آشپزخانه ای امن

 

  1. تهیه‌ی کپسول آتش‌نشانی

وجود کپسول آتش‌نشانی در هر خانه‌ای الزامی است. این کپسول‌ها به شما کمک خواهد کرد تا در صورت وقوع هر نوع اتفاق خطرناک و پیش‌بینی نشده‌ای سریعا از آن استفاده نمایید.

  1. لبه‌های تیز

یکی از محل‌های که خطر شکستگی سر یا زخمی شدن کودک در آن زیاد می‌باشد، آشپزخانه است. در حقیقت لبه‌های میز، صندلی و کابینت از جمله جاهایی هستند که کودکان احتمال برخورد بیشتری با آن‌ها دارند. با توجه به این موضوع نیاز است تا با انواع شیوه‌های مختلف این لبه‌ها را بپوشانید. همچنین راه‌کار مناسب دیگر آن است که در هنگام تهیه‌ی لوازم آشپزخانه، مواردی را انتخاب نمایید که لبه‌های تیز نداشته باشند.

  1. ظروف شیشه‌ای

وسایل شکستنی، لوازم خطرناکی برای کودکان به حساب می‌آیند. از آن جایی که کودکان احتمال برخورد با چنین وسایلی را دارند باید از قرار دادن آن‌ها در معرض دیدشان جلوگیری کنید. قرار دادن آن‌ها در کابینت‌های مرتفع‌تر و یا حتی تهیه‌ی وسایل پلاستیکی و استیل به جای وسایل شیشه‌ای، راهکار مناسبی خواهد بود.

  1. کابینت دارای قفل

یکی از روش‌های مناسب برای امن کردن آشپزخانه برای کودکان آن است که کابینت‌هایی را تهیه نمایید که دارای قفل هستند. چنین کابینت‌هایی خیال شما را بابت امن بودن آشپزخانه و عدم دسترسی کودکان به وسایل موجود در آن‌ها راحت خواهد کرد.

سخن آخر

حفظ سلامت کودک اولویت هر خانه‌ای است. از آن جایی که آشپزخانه دارای وسایل خطرناک زیادی برای کودکان است، شناختن شیوه‌های اساسی برای داشتن آشپزخانه ای امن برای کودکان بسیار ضروری می‌باشد. در این مقاله با بررسی این شیوه‌ها سعی کردیم تا اطلاعات شما را برای تضمین امنیت کودکتان افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید