مقالات

روش درست حمل لوازم خانگی

برای جابجایی لوازم خانگی به خصوص لوازم آشپزخانه باید، به یک سری نکات ایمنی توجه کنید تا این کار را به خوبی و بدون آسیب زدن به شخص حمل کننده، لوازم خانگی، دیوارها، چارچوب در و… انجام دهید. جابه‌جایی و حمل لوازم خانگی کاری سخت و مستلزم رعایت نکات ایمنی است. جابه‌جایی لوازم خانگی به چند منظور از جمله نظافت و شست‌و‌شو (نظافت وسیله یا مکانی که وسیله در آن قرار دارد، مثلاً نظافت آشپزخانه یا نظافت یخچال لباسشویی، فرگاز یا سطح زیرین این وسایل)، جابه‌جایی و تغییر در چیدمان لوازم خانگی و از همه مهم‌تر، اسباب کشی و حمل‌و‌نقل انجام می‌شود.

نکات ایمنی زیادی با حساسیت خاص باید انجام گیرد؛ برای مثال حتی‌المقدور از جابه‌جایی قطعات لوازم برقی در حین حمل‌و‌نقل جلوگیری شود. در دفترچه‌های راهنمای استفاده از لوازم برقی نکات مهم و مفیدی درباره‌ی این موضوع و دستورالعمل‌های خاص مربوط به جابجایی هر وسیله وجود دارد. رایج‌‌ترین نوع جابه‌جایی و حمل لوازم برقی مربوط به اسباب کشی است، که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، ممکن است آسیب فراوانی به لوازم وارد شده و خسارت زیان‌باری را بر جای گذارد. در این مقاله ۱۳ مورد ضروری را که باعث افزایش اطمینان و امنیت و روش درست حمل لوازم خانگی می‌شود را بررسی می‌کنیم.

 

۱۴ راهکار مهم و ایمنی برای جابجایی و حمل لوازم خانگی

در این قسمت به ۱۴ راهکار مهم برای حمل و جابجایی لوازم خانگی اشاره شده‌است، که به ترتیب ضرورت در رعایت کردن، بررسی می‌شوند.
۱. قبل از حمل و جابه‌جایی لوازم خانگی، دفترچه راهنمای استفاده از لوازم خانگی را مطالعه کنید و قسمتی که مربوط به طریقه‌ی بسته‌بندی، حمل و جابه‌جایی لوازم است را مطالعه کرده و نکات ایمنی را جدی بگیرید.

۲. اگر برایتان مقدور است، در ابتدای خرید لوازم خانگی، جعبه‌ی مربوط به وسیله را در بهترین حالت ممکن وسالم نگهداری کنید؛ تا در جابه‌جایی‌های بعدی لوازم را در کارتون مربوط به خودشان، به بهترین شکل جای داده، و آن‌ها را با خیالی آسوده و اطمینان خاطر بیشتری جابه‌جا کنید. اگر در دفترچه‌ی راهنما طرز صحیح قرار دادن وسیله با شکل وجود دارد، حتما آن را مطالعه کنید و به همان روش ذکر شده بسته‌بندی کنید.

۳. ظروف شکستنی را در کارتنی سالم و امن قرار دهید. دقت کنید که آنها را در میان روزنامه یا فوم‌های ضربه گیر قرار دهید، سپس به ترتیب و با کمترین احتمال تماس با یکدیگر، آن‌ها را در کارتون قرار داده و بر روی کارتون نشانه‌ای مانند (شکستنی یا نشانه‌ی ضربدر) مشخص کنید تا در حمل‌و‌نقل با دقت و توجه بیشتری جابه‌جا شوند.

۴. به جز لوازمی که کارتون مربوط به خود و یا حداقل کارتونی مناسب برای قرار گرفتن دارند، سعی کنید بقیه لوازم پراکنده را به صورت منظم و سازماندهی شده بسته‌بندی کنید. سپس بر روی هر کارتون نشانه یا حروفی برای یادآوری لوازم درون آن، بنویسید.

۵. نشانه‌ای برای سنگین‌بودن بعضی کارتون‌ها، بر روی آن‌ها قرار دهید. مثلاً روی کارتونی که مربوط به ظروف چینی است، این جمله‌ی «شکستنی و بسیار سنگین است!» یا «دقت کنید!» را بنویسید.

۶. از خشک‌بودن لوازمی که در آن‌ها از آب استفاده می‌شود مانند، کتری برقی، سماور برقی، قهوه جوش، لباسشویی و… اطمینان حاصل کنید.

 

حمل لوازم خانگی

حمل لوازم خانگی

۷. یکی از مهم‌ترین لوازم برقی که در حمل آن باید حساسیت زیادی داشت، یخچال فریزر است. ابتدا یخچال را کاملا خالی، تمیز و خشک کنید. سپس قطعات خارجی آن مانند جای تخم مرغ، جای میوه، طبقات و… را به وسیله‌ی چسب‌های مخصوص به محلی که در آن قرار دارند، بچسبانید. در یخچال فریزر را نیز، به همین روش چسب بزنید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید، تا از باز شدن آن هنگام هم حمل و نقل جلوگیری شود. اکنون دور تا دور آن را بوسیله‌ی فوم ضربه گیر بپوشانید تا از وارد شدن هرگونه آسیب و صدمه به بدنه آن جلوگیری شود.

۸. در بسته‌بندی لوازم برقی به یاد داشته‌باشید که سیم‌های برق و یا دو شاخه‌های آن‌ها آسیب نبیند، و تا جایی که امکان دارد اطرافشان را با کاغذ یا فوم ضربه‌گیر بپوشانید و به درستی در کارتون یا فیبر قالب‌بندی شده قرار دهید.

۹. اگر چاقو یا اشیای نوک تیز فاقد جعبه یا کارتون مخصوص هستند، قسمت برنده و تیز آنها را با یک کاغذ یا ضربه گیر بپوشانید و از محکم بودن اطراف آن اطمینان حاصل کنید.

۱۰. به یاد داشته باشید که در حمل‌و‌نقل از قرار دادن اجسام سنگین بر روی لوازم برقی به شدت خودداری کنید.

۱۱. از فوم ضربه‌گیر یا لایه‌ی سلفونی برای ضربه‌گیری از اجسام استفاده کنید و آن را دور تا دور لوازم، بپیچید.

۱۲. از سنگین‌کردن بیش از حد کارتون‌ها بپرهیزید؛ زیرا که علاوه بر سخت‌تر کردن حمل‌و‌نقل، باعث آسیب جدی به بدن می‌شود.

 

۱۳. روش صحیح بلند کردن و حمل وسایل را یاد گرفته و حالت صحیح قرار گرفتن فرم بدن را رعایت کنید.

۱۴. اگر برای اسباب کشی از شرکت های حمل‌و‌نقل باربری کمک گرفته‌اید، حتماً وسایل خود را بیمه کنید. سپس قرارداد را امضا کنید تا در صورت هرگونه آسیب احتمالی، خسارت وارد شده جبران گردد.

 

کلام آخر

مواردی که در بالا ذکر شدند نکات مهم و اساسی در روش درست حمل لوازم خانگی و برقی به خصوص، در اسباب کشی هستند، که باید به آنها توجه کرد. رعایت نکات و اصول ایمنی باعث جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به بدن افراد می‌شود. جابه‌جایی اصولی لوازم خانگی باعث کاهش صدمه و آسیب، و افزایش طول عمر لوازم می‌شود. هر چند تا جای امکان باید از جابه‌جایی وسایل خودداری کنید، اما در صورت حمل لوازم، قبل از اقدام، دفترچه راهنمای مربوطه را مطالعه کنید. و در کلام آخر لوازم خود را به هنگام حمل‌و‌نقل بیمه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید