مقالات

مزایای دستگاه چندکاره در آشپزخانه

پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده که انسان زندگی راحت تری نسبت به گذشته داشته باشد. انسان همواره در تلاش است که با نوآوری و خلق ایده‌های جدید دنیای خود را تغییر دهد و هدف از این تلاش آن است که زندگی راحت و آسوده‌ای را برای خود فراهم کند.  در گذشته‌ی نه چندان دور، از ابزار‌های دستی برای پختن غذا استفاده می‌شد که بسیار وقت گیر و انرژی بر بود با وجود اینکه لوازم برقی آشپزخانه موجود بود اما هر وسیله کارایی مخصوص به خود را داشت و برای انجام دادن هر عمل (خرد کردن، میکس کردن، آبمیوه گیری و…) به دستگاهی جداگانه نیاز بود و علاوه بر این که هزینه‌های زیادی صرف خرید آن‌ها می‌شد، حجم زیادی از فضا را اشغال می کرد اما امروزه با وجود دستگاه های چند کاره می توان در وقت و هزینه و همچنین حجم فضای اشغالی صرفه جویی کرد در ادامه به توضیح مزایای برخی از دستگاه‌های چندکاره می پردازیم.

 

آرام پز

اگر شاغل هستید و یا این که ترجیح می دهید زمان زیادی را صرف آشپزی نکنید، آرام پز گزینه‌ی مناسبی برای شما هست. آرام پز می‌تواند غذا را در مدت زمان طولانی و دمای پایین بپزد و باعث حفظ رطوبت غذا شود. از آن جایی که آب در آرام پز تبخیر نمی شود آب کمتری نسبت به شرایط معمولی مصرف می کند. ( نیازی به حضور فرد جهت چک کردن غذا نمی باشد.)  اگر از سرکار بر می گردید و دوست دارید غذای تازه و گرم میل کنید؛ خرید یک آرام پز خوب به شما پیشنهاد می شود.

 

سرخ کن ها

یکی دیگر از دستگاه‌های چندکاره سرخ کن‌ها هستن که دو نوع مختلف دارند: سرخ کن معمولی و سرخ کن هواپز و یا بدون روغن

سرخ کن‌ معمولی از یک سبد فلزی و توری شکل و بدنه ای که سبد را در بر می گیرد تشکیل شده است. برای سرخ کردن غذا در این سرخ کن‌ها باید مقدار زیادی روغن استفاده شود. (برای صرفه جویی می توان از روغن‌های چند بار مصرف استفاده کرد.) بعضی از این نوع سرخ کن‌ها دارای فیلتر هستند که عمر روغن را افزایش و بوی غذا را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید طعم غذاهای سرخ کردنی که طبخ می‌کنید، شبیه به طعم غذاهای سرخ شده ی رستورانی شود، این دستگاه به شما توصیه می شود‌.

 

سرخ کن هواپز یا بی روغن

این دسته از سرخ کن ها با جریان هوا (بدون استفاده از روغن)، حرارت مناسب جهت پخت غذا را ایجاد می کنند‌. غذاهای سرخ کردنی به دلیل سرخ شدن در حجم بالایی از روغن برای سلامتی بسیار ضرر دارند. برخی از افراد به دلیل مضر بودن این گونه غذاها، آن‌ها را از وعده‌های غذایی خود حذف کرده‌اند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به غذای سرخ شده علاقه دارید و به خاطر ضررهایی که دارد از خوردن آن امتناع می‌کنید، با این دستگاه می‌توانید غذاهای سرخ شده را با ضرر کمتری درست کنید.

هواپز هانوور مدل 1045

هواپز هانوور مدل 1045

گوشت کوب برقی

احتمالا با دیدن اسم گوشت کوب تصور کنید که این وسیله فقط برای له کردن و پوره کردن غذا به کار می رود اما این دستگاه نیز می تواند در دسته‌ی دستگاه‌های چندکاره دسته بندی شود. این دستگاه کاربرد‌های مختلفی دارد. دستگاه گوشت کوب برقی علاوه بر پوره کردن، کار همزن و خرد کردن را نیز انجام می دهند. این دستگاه به مادرانی که به کودک خود غذای پوره‌ای می دهند پیشنهاد می‌شود، زیرا کار با آن راحت و سریع است و غذا در کوتاه‌ترین مدت و به بهترین شکل آماده می‌شود.

 

دستگاه گوشت کوب برقی یک کاره

آب میوه گیری

آب میوه گیری‌ها نیز جزو محصولات چندکاره ی لوازم خانگی محسوب می‌شوند. دستگاه‌های جدید آبمیوه گیری علاوه بر گرفتن آب میوه سه عمل دیگر مانند مخلوط کردن، آسیاب کردن و خرد کردن را انجام می‌دهند. این نوع آبمیوه گیری‌ها با وجود کارآیی بالا حجم کمی را اشغال می کنند.

 

غذا ساز

غذا ساز کاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین دستگاه چندکاره در میان لوازم آشپزخانه می‌باشد. این دستگاه علاوه بر خرد کردن مواد اولیه و مخلوط کردن، کارهایی شامل آبمیوه گیری، آسیاب کردن، درست کردن خمیر کیک، همزن، آب گیری مرکبات و همچنین رنده کردن را انجام می‌دهد. این دستگاه به عمل طبخ غذا سرعت می بخشد و به تنهایی می‌تواند به جای چند لوازم برقی خانگی ایفای نقش کند. اگر به آشپزی علاقه دارید ولی وقت و حوصله‌ی خرد کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن را ندارید این دستگاه می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد، چرا که در کمترین زمان می توانید غذاهای دردسرسازی مانند سالاد الویه را درست کنید.

لوازم خانگی‌های چندکاره باعث شده که نیاز ما به خریدن لوازم های متعدد کم شود و همچینن با خرید این لوازم نه تنها در هزینه صرفه جویی می‌کنید بلکه می‌توانید زمان خود را ذخیره کنید و زمان ذخیره شده را برای کاری که مدت‌ها هست می‌خواهید انجام دهید و به دلیل کمبود وقت از آن صرف نظر کرده اید، صرف کنید.

 

دستگاه گوشت کوب برقی

دستگاه گوشت کوب برقی

دیدگاهتان را بنویسید