مقالات

۱۰ قانون و ترفند فنگ شویی در آشپزخانه

طبق یک باور باستانی چینی، فنگ شویی(feng shui) روشی است که در آن، ساخت و طراحی خانه، به صورتی انجام می‌شود تا از بیشترین انرژی مثبت ممکن استفاده شود. کلمه  فنگ شویی(feng shui) از دو قسمت (feng=باد) و (shui=آب) تشکیل شده‌است. در این تعریف منظور انرژی‌ای است که از باد، آب و زمین دریافت می‌شود. طبق این باور، در فنگ‌شویی انرژی دریافت شده در سلامت، شادی، ثروت و موفقیت بسیار تاثیرگذار و هدایت‌گر است. قوانین فنگ‌شویی در مکان‌های بسیاری رعایت می‌شود. رعایت قوانین فنگ شویی در خانه می‌تواند آرامش، موفقیت، سلامتی و ثروت را تامین و تضمین کند. در این مقاله ابتدا به توضیح مختصر از فنگ شویی در خانه می‌پردازیم و سپس ۱۰ قانون و ترفند موثر در فنگ شویی آشپزخانه را توضیح می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

فنگ شویی چیست!

باورهای باستانی چینی بر پایه انرژی زمین و طبیعت و انرژی‌های طبیعی بنا شده‌است. بسیاری از افراد روش زندگی خود را با این باورها منطبق می‌کنند و از نتیجه آن و سبک زندگی خود بسیار راضی و خشنود هستند. آن‌ها بر این باورند که با وارد کردن انرژی زمین و طبیعت به زندگی خود آن را سرشار از موفقیت، شادی، سلامتی و ثروت خواهند کرد.
یکی از این باورها فنگ شویی است. همان‌طور که قبلاً اشاره کرده‌ایم این کلمه برگرفته از انرژی زمین است و از دو کلمه‌ی آب و باد تشکیل شده‌است.
در واقع، فنگ شویی قرار دادن هر وسیله در جای مناسب خود است؛ این تعریف به معنای استفاده بهینه و درست از فضا و کنترل و هدایت فضا برای قرار گرفتن وسایل در جای مناسب خود است. فنگ شویی در خانه به تشخیص درست محل و فضای اتاق خواب‌ها، سالن نشیمن، آشپزخانه، حمام و دستشویی سپس به رنگ‌ها، طرح‌ها و دیزاین‌ها و… مربوط است. فنگ شویی دنیای بسیار گسترده با عقاید و نظرات مختلف است اما، در بیشتر مواقع یک‌سری قوانین به صورت کلی و اصلی در نظر گرفته می‌شوند. نکته‌ی مهم در تمام این قوانین، رعایت کردن مکان قرارگیری عناصر دارای تضاد است که حتی الامکان، باید از هم دور بمانند. فضای خانه، نور و تهویه‌ی مناسب، رنگ‌های خاص و مرتبط همه، از عناصر مهم در فنگ شویی هستند. در ادامه به ۱۰ ترفند مهم در فنگ شویی آشپزخانه می پردازیم.

 

۱۰ ترفند و قانون فنگ شویی در آشپزخانه

همان‌طور که می‌دانید آشپزخانه، قلب یک خانه است؛ زیرا آشپزخانه گرم‌ترین و زنده‌ترین قسمت یک خانه است. در باور فنگ شویی آشپزخانه، محل تولید سلامتی، شادی، ثروت و موفقیت برای خانم خانه دار و به دنبال آن برای کل خانواده است. غذا که روح جسم است در آشپزخانه تولید می شود پس باید در محلی پر انرژی و سرشار از انرژی مثبت تولید شود، تا اثرات مثبت و خوبی را در روح و جسم افراد خانواده داشته باشد. در ذیل ۱۰ مورد از ترفند های اصلی  فنگ شویی را در آشپزخانه و بررسی می کنیم.

 

۱. محل قرار گرفتن، در آشپزخانه:

در معماری خانه های جدید و مدرن فضای خانه‌ها باز، و در محدوده‌ی دید یکدیگر قرار دارند. به طوری که از فضاهای جدا کننده بسیار کم یا حتی استفاده نمی شود. این اتفاق مغایر قوانین فنگ‌شویی است. در قوانین فنگ‌شویی استفاده از در، دیوار جداکننده یا حتی پرده یا وسیله ای مانند آن به شدت پیشنهاد می‌شود. محل قرار گرفتن در بسیار مهم است. در نباید روبه روی گاز و یخچال فریزر باشد. فضای بالکن یا در بالکن اگر به صورت پنجره دار است و روبروی گازی یا فریزر قرار دارد باید به وسیله یک پرده جداسازی شود. با رعایت تمامی این ترفندها سلامتی اعضای خانواده، مخصوصاً بانوی خانواده را تضمین کنید و از هدر رفتن پول و ثروت جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که این ترفندها برای حفظ سلامتی و پول مهم هستند.

۲. نور و تهویه مناسب:

در ترفند های فنگ شویی وجود نور متناسب با آشپزخانه و تا جای ممکن، نور طبیعی و روشن بسیار مهم است. نور بیشتر باعث روشنایی فضای بیشتر است که، انرژی مثبت بیشتری، به همراه خواهد داشت. تهویه مناسب نیز، بسیار نکته مهم و ضروری است. جلوگیری از انباشته شدن گرما، بوی نامطبوع و بوی غذا، جلوگیری از مخلوط شدن بوی غذاها و امکان رد و بدل شدن هوا در آشپزخانه، یکی از ترفندهای مهم فنگ شویی است، که همواره سلامتی، شادابی و خوشبختی را تضمین می کند.

۳. استفاده از رنگ مناسب در فضای آشپزخانه و لوازم آشپزخانه:

رنگ در فنگ شویی بسیار متنوع است و با قوانین مختلف عرضه می‌شود. مهم ترین هدف از انتخاب رنگ، ایجاد آرامش و حس شادابی در آشپزخانه است. بهترین رنگ هایی که در فنگ شویی از آن‌ها استفاده می‌شود، سفید، زرد، سبز، آبی و بژ هستند. به یاد داشته‌باشید که کف آشپزخانه از موکت یا پارکت روشن استفاده کنید. در مجموع از رنگ‌های دارای تضاد لوازم برقی، خودداری کنید. مانند رنگ قرمز در لوازم آشپزخانه!

۴. وجود پنجره و گل و گیاه در آشپزخانه:

در هر صورت وجود پنجره در آشپزخانه باید به همراه پرده باشد، مخصوصاً اگر پنجره در بالای گاز قرار داشته باشد. در بهترین حالت پنجره پشت سینک قرار می گیرد. طراحی آشپزخانه با گل‌و‌گیاه علاوه بر زیبایی، دارای انرژی مثبت بسیار زیاد است.

۵. قفسه ها و کابینت‌ها، مرتب، یک شکل و یک سایز باشند:

بهترین جنس کابینت و قفسه‌ها چوبی است. کابینت‌ها و قفسه‌ها باید در یک شکل، اندازه رنگ باشند. اگر دو رنگ هستند، دارای تضاد نباشند. هنگام چیدمان وسایل در کابینت‌ها و قفسه ها، به نظم و ترتیب دقت کنید. از انباشته شدن وسایل روی هم جلوگیری کنید تا، در کابینت ها، به راحتی باز و بسته شود و دسترسی به وسایل راحت‌تر باشد.

 ۶. محل قرارگیری اجاق گاز:

یکی از مهمترین لوازم تاثیرگذار در فنگ‌شویی آشپزخانه، اجاق گاز است. اجاق گاز قلب آشپزخانه و محل تولید غذا است، که؛ نماد سلامت و ثروت خانواده است. در خصوص اجاق گاز نکات زیر را رعایت کنید.

  • اجاق گاز نباید در مجاورت یا روبروی در ورودی آشپزخانه یا خانه باشد.
  • اجاق گاز نباید در مجاورت یا روبروی سرویس بهداشتی، یخچال فریزر و سینک باشد.
  • اجاق گاز نباید روبروی آینه باشد.
  • اجاق گاز باید همیشه تمیز باشد.
  • اجاق گاز نباید همیشه شلوغ باشد و قابلمه خالی روی آن انباشته شود.
  • سطح اجاق گاز باید با سطح کابینت ها در یک راستا قرار گیرند.
  • اجاق گاز نباید در محدوده‌ی دید، دیگر فضاهای خانه باشد.

در صورت عدم رعایت این سری باورهای فنگ شویی، پول، سلامت و آرامش شما صدمه می بیند.

۷. محل قرارگیری سینک در آشپزخانه:

سینک و شیر آب آشپزخانه، نماد سلامتی و شادابی است. عنصر آب باید از آتش (اجاق گاز) دور باشد. بنابراین نباید در مجاورت یا روبروی هم قرار بگیرند. در غیر این صورت باید با کابینت چوبی از هم جدا شود.

 

۸. محل قرارگیری یخچال:

یخچال نماد سلامت و ثروت آشپزخانه و افراد خانه است. در ترفندهایی فنگ شویی یخچال باید از محدود‌‌ه‌ی دید دیگر فضاهای خانه دور باشد. یخچال نباید روبرو یا در مجاورت در خانه و آشپزخانه باشد، چرا که، به معنی هدر رفتن پول است.

۹. استفاده از اشیاء که نماد فنگ‌شویی هستند: 

در باورهای چینی باستان و فنگ‌شویی بعضی اشیای مخصوص وجود دارند که نماد فنگ‌شویی هستند. این اشیا مانند Qili، Hulu،  اژدهای برنزی و سکه های چینی هستند. این اشیا نماد شیطان گریزی یا گریز از اتفاقات بد، یا دور کردن انرژی منفی، سلامتی، ثروت، جاودانگی و خوشبختی هستند.

10. قوانین مهم و تکمیلی در فنگ شویی آشپزخانه:

به این سری نکات تکمیلی توجه کنید.

  • پخت و مصرف غذاهای مفید و سرشار از سبزیجات در آشپزخانه
  • جلوگیری از انباشته شدن زباله و پسماند غذا در آشپزخانه
  • جلوگیری از ایجاد لکه و گرد و خاک در آشپزخانه
  • استفاده از تهویه و هوای تازه در آشپزخانه

و هر اتفاق یا تصمیمی که سرشار با انرژی مثبت باشد در ایجاد فنگ‌شویی در آشپزخانه موثر است.

کلام آخر

فنگ‌شویی تلفیقی از هنر با نماد‌های سلامتی، ثروت، خوشبختی، شادابی و شادی است. باور فنگ‌شویی برگرفته از طبیعت و عناصر طبیعی، مانند آب و باد است. افراد بسیاری به این باور‌ها اعتقاد دارند. و با اجرا کردن آن‌ها زندگی خود را سرشار از انرژی مثبت، شادی و ثروت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که اجرای ترفندهای فنگ‌شویی در آن تاثیر شگرفی بر سبک زندگی می‌گذارد، آشپزخانه است. رعایت قوانین فنگ‌شویی که در این مقاله ذکر شد، سلامتی، شادابی، ثروت، شادی و خوشبختی را، به آشپزخانه و خانه‌های شما می‌آورد. در آخر به این نکته مهم توجه کنید که، فقط اجرای این طراحی باعث ورود انرژی مثبت به زندگی شما نخواهد شد بلکه، شما باید به این باورها و ترفندهای فنگ‌شویی باور قلبی داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید