مقالات

انواع تابه‌های رژیمی/ کدام تابه رژیمی برایتان مناسب است؟

آشپزی یک مهارت است و در آن ما به ابزار مناسب برای ایجاد غذاهای شگفت‌انگیز نیاز داریم. تابه‌ها یکی از ابزار بسیار ضروری و مورداستفاده در این زمینه هستند. ماهیتابه‌ها فقط بیکن و تخم‌مرغ را نمی‌پزند، گوشت‌ها را قهوه‌ای می‌کنند، سبزی‌ها و هر چیزی را که بخواهید نیز می‌پزند. تابه‌ها در اندازه و انواع مناسب برای طبخ غذاهای خوشمزه و رژیمی ضروری هستند. ما در این پژوهش به معرفی انواع تابه‌های رژیمی و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع تابه‌های رژیمی

تابه رژیمی دوقلو

تابه چیست؟

ماهیتابه‌ای شبیه فر هلندی است که کناره‌های آن کوتاه‌تر است. تابه همه‌کاره از چدن و دارای درب هستند که به شما امکان می‌دهند از آن‌ها روی اجاق‌گاز یا در داخل فر استفاده کنید. آن‌ها گرمای ثابتی را حفظ می‌کنند و برای پخت‌وپز کم و آهسته، مانند خورش‌ها یا کاسترول‌های پخته‌شده در فر، عالی هستند. نکته مهم در انتخاب انواع ماهیتابه‌های رژیمی نچسب بودن، استفاده کم از روغن در حین کار و نحوه استفاده از حرارت است.

برخی از آشپزها بدون توجه به اینکه چه ماده غذایی در حال پخت است، شعله گاز را تا انتها زیاد می‌کنند. سایر آشپزها از حرارت متوسط درست در سراسر تابه استفاده می‌کنند. بسیاری از آشپزها از روش پخت کم و آهسته استفاده می‌کنند که در آن حرارت کم است در این حالت روند پخت غذا طولانی شده و گاهی سبب سوختگی و کم‌آبی مواد غذایی می‌شود. پس برای اینکه پخت غذایی آسان و درعین‌حال رژیمی و سالم داشته باشید باید با انواع تابه‌های رژیمی آشنا شوید تا بتوانید برحسب نیازتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

انواع ماهیتابه‌های رژیمی

  • سنگی

تابه‌های سنگی پوششی از جنس چینی، گرانیت، مرمر، الماس یا سرامیک هستند که دور یک هسته فولادی ضدزنگ پیچیده اند. آن‌ها در دمای 2000 درجه پخته می‌شوند. به همین علت هر ماده غذایی را با هر درجه حرارتی می‌توان در این تابه‌ها پخت. تابه‌های ظروف سنگی بادوام هستند.

ظروف سنگی به‌راحتی تمیز می‌شوند، قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی هستند. همچنین دارای تنوع رنگی گسترده هستند. مزایای دیگر ظروف سنگی این است که می‌توان آن‌ها را بر روی انواع اجاق‌گازی، برقی و همرفتی استفاده کرد.

  • دوطرفه

تابه دوطرفه به تابه‌ای گفته می‌شود که از دو تابه دارای گریل یا خطوط برای کاهش مصرف روغن و متصل‌به‌هم تشکیل‌شده است. می‌توان از این تابه با کمترین مقدار روغن برای سرخ کردن و پختن انواع غذا استفاده کرد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این تابه در سرخ کردن این است که دیگر نیازی به برگرداندن مواد سرخ‌شده نیست با چرخاندن تابه این عمل خودبه‌خود انجام می‌شود. به همین علت در بازار این تابه اغلب به‌عنوان تابه رژیمی شناخته می‌شود.

انواع تابه‌های رژیمی

یکی از انواع تابه‌های رژیمی

  • توری

تابه توری یک سطح بزرگ و مسطح بدون کناره یا لبه است. این تابه برای غذاهای صبحانه مانند تخم‌مرغ یا پنکیک عالی است. اما می‌توانید از آن در دمای بالا برای تفت استیک یا همبرگر نیز استفاده کنید.

بیشتر کوره‌ها به‌اندازه‌ای بزرگ هستند که دو شعله را روی اجاق‌گاز شما اشغال کنند و اما تابه‌هایی دوطرفه نیز هستند که شامل یک تابه گریل می‌شوند. بسته به محدوده شما، ممکن است نتوانید از یک توری چدنی استفاده کنید، اما خوشبختانه امروزه چندین مدل از توری برقی در بازار موجود است.

  • ماهیتابه

ماهیتابه با دسته‌بلند و لبه‌های پهن و شیب‌دار درست می‌شود. آن‌ها یک ظرف مناسب برای تفت دادن سبزی‌ها، ساخت سس پاستا یا غذا در ماهیتابه هستند. انواع مختلف نچسب، سرامیکی، فولاد ضدزنگ، چدنی و … از این تابه در بازار موجود است.

  • گریل

تابه‌های گریل، دارای کفی سنگین با سطح آجدار مشخص و دسته‌بلند هستند و در شکل‌های دایره‌ای، بیضی، مربعی یا مستطیلی وجود دارد که تمامی اشکال این تابه دارای لایه داخلی شیاردار و آجدار هستند. این شیارها علاوه بر کاهش مصرف روغن، سبب گریل شدن (ماندن اثر شیارها) گوشت، سبزی‌ها و مرغ می‌شود. می‌توان از آن برای تفت دادن و تهیه ساندویچ پانینی فشرده استفاده کرد.

  • فر هلندی

اگر به دنبال یک تابه برای تهیه سوپ، سس، استیک با کمترین روغن هستید، فر هلندی بهترین انتخاب است. می‌توانید در این تابه‌ها غذا را سرخ کنید و نان، مرغ و ماکارونی را در این تابه‌های بلند بپزید. آن‌ها دیر گرم می‌شوند اما به لطف ساختار چدنی خود گرما را به‌خوبی حفظ می‌کنند. برخی از مدل‌ها برای نچسبیدن بیشتر و سهولت در تمیزکردن، دارای فضای داخلی میناکاری شده با چینی هستند.

  • واک

این تابه یک ظروف آشپزی محبوب برای دستورالعمل‌های آسیایی است. به طور سنتی این نوع ماهیتابه مخروطی شکل با دسته چوبی بلند است که برای پخت سریع غذا، روی آتش بسیار داغ قرار می‌گیرد. واک‌های مدرن ممکن است دودسته کوچک داشته باشند و از مواد مختلفی ساخته شوند.

فروشگاه اینترنتی برای خرید

تابه رژیمی سرامیکی

  • کرپ

این تابه شباهت زیادی به تابه‌های تخم‌مرغی دارند، اما به‌جای کناره‌های فلوت دار دارای لبه‌های صاف هستند. لبه تابه مانع نمی‌شود، گیرش کاردک زیر پنکیک یا کرپ بسیار ساده‌تر است. آن‌ها با پوشش و بدون پوشش نچسب در دسترس هستند که نوع رژیمی این تابه دارای پوشش نچسب بوده تا اینکه هم‌غذا و کرپ‌ها به ظرف نچسبند و هم روغن کمتری استفاده شود.

انواع سایز تابه‌های رژیمی‌‌

اکنون که با انواع تابه‌های رژیمی آشنا شدیم. بهتر است به بیان مطالبی در زمینه شکل و اندازه مدل ماهیتابه‌های رژیمی بپردازیم.

سایزهای مناسب برای افراد کم‌جمعیت

انواع سایز تابه‌های رژیمی که در این گروه ذکرشده فاقد لبه یا جداره هستند به همین علت امکان طبخ مواد روان‌تر را ندارند.

16 و 18: کوچک‌ترین سایز تابه است برای یک تا دو نفر مناسب است

20: برای دو تا سه نفر مناسب است.

22: این ماهیتابه برای دو تا چهار نفر مناسب است.

24: این ماهیتابه برای دو تا شش مناسب هستند.

سایز مناسب برای افراد با جمعیت بیشتر از 4 نفر

26 و 28: برای چهارتا هشت نفر مناسب است.

30: این تابه‌ها معمولا دارای کف گود هستند و برای هشت تا ده نفر مناسب است.

32: این تابه برای ده تا دوازده نفر مناسب است.

34 و 36: برای دوازده تا پانزده نفر مناسب است.

فروشگاه اینترنتی برای خرید

تابه رژیمی چدنی

نتیجه‌گیری

ماهیتابه‌ها یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزی هستند. از آن‌ها برای طبخ غذا، سرخ کردن، گریل کردن و… استفاده می‌شود. انواعی از ماهیتابه‌ها که دارای پوشش نچسب یا آجدار هستند و سبب استفاده کم‌روغن در حین طبخ غذا می‌شوند را تابه رژیمی گویند که طیف گسترده‌ای از انواع تابه‌های رژیمی در بازار موجود است. ما برحسب سلیقه، اندازه و کیفیت می‌توانیم یکی از آن‌ها را خریداری کنیم و از طبخ غذا در ان لذت ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید