مقالات

بایدها و نبایدهای انتخاب کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه به عنوان محلی که اکثر لوازم آشپزخانه  ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی و ….در آن قرار می‌گیرد، جزو عناصر جداناپذیر آشپزخانه به شمار می‌آید. کابینت‌ها از دیرباز تاکنون، در تمامی خانه‌ها وجود داشته‌اند و با توجه به سابقه‌ی طولانی وجود آن، در طول این سالیان دراز، دچار تحولات گسترده‌ای شده‌اند. امروزه کابینت‌ها به قدری متحول و متنوع شده‌اند که برای انتخاب بهترین کابینت آشپزخانه باید تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهید. از آن جایی که برای انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه باید تمامی موارد مرتبط با آن را مدنظر قرار دهید، در این مقاله به بررسی بایدها و نبایدهای انتخاب کابینت آشپزخانه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سفارشی یا از پیش‌ساخته

کابینت‌هایی که می‌توانید برای آشپزخانه‌ی خانه‌ی خود تهیه نمایید به دو شیوه در دسترس هستند. در شیوه‌ی اول می‌توانید پس از تحقیقات ، یک مدل از کابینت‌هایی که در بازار هستند را تهیه نمایید. در شیوه‌ی دیگر که نیاز به بودجه‌ی بالاتری دارد شما می‌توانید مشخصات و طرح مورد نظر خود از کابینت را به افراد متخصص داده تا آن‌ها، کابینت سفارشی شما را بسازند. در حالت اول، تهیه‌ی کابینت زمان‌بر نخواهد بود اما در حالت دوم، زمان، مسئله‌ی مهمی خواهد بود. از طرف دیگر در کابینت‌های سفارشی، انتخاب تمامی جزئیات با اختیار شما صورت می‌گیرد.

 

ابعاد کابینت آشپزخانه

این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از خرید یا سفارش هر کابینتی، ابعادی که مدنظر دارید باید به طور دقیق انتخاب شوند. طول، عرض و ارتفاعی که می‌خواهید در آشپزخانه به کابینت اختصاص دهید باید به طور کاملا دقیق تعیین شوند و در صورت اشتباه در محاسبه‌ی این ابعاد ممکن است که مخارج اضافی و هنگفتی را متحمل شوید.

 

فضای کابینت آشپزخانه

اگر فردی هستید که در یک خانواده‌ی پرجمعیت زندگی کرده و دارای لوازم آشپزخانه‌ی زیادی هستید، نیاز است که کابینتی را تهیه نمایید که بیشترین حجم را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر در خانه‌های کوچک کم‌جمعیت، کابینت‌ها معمولا کوچک‌تر هستند. در هر دو حالت ذکر شده، نیاز است که فضای کابینت به نحوی بیشتر شود. برای آن که بتوانید کابینت‌هایی با بیشترین فضا را تهیه کنید نیاز است که کابینت آشپزخانه‌ی شما دارای مواردی مانند انواع کشوها باشد. همچنین می‌توانید با استفاده از کابینت‌های دیواری، بیشترین فضا را برای نگهداری از لوازم آشپزخانه فراهم نمایید.

 

شناخت انواع کابینت

تنوع انواع کابینتی که در بازار وجود دارند باعث شده که بسیاری از افراد در حین انتخاب کابینت آشپزخانه با سردرگمی مواجه شوند. در حقیقت شناخت انواع کابینت به شما کمک می‌کند که بهترین کابینت را انتخاب نمایید. در ادامه مهم‌ترین انواع کابینت را به شما معرفی می‌کنیم.

 

  • کابینت ام دی اف

همانطور که می‌دانید، چوب ام دی اف، ترکیب چسب رزین و خرده چوب است. کابینت‌هایی که از این نوع چوب ساخته شده‌اند علاوه بر قیمت مناسبی که دارند، از انعطاف بالایی نیز برخوردار هستند چرا که کابینت ام دی اف در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت بالایی دارد.

 

  • کابینت های گلاس

    این نوع کابینت، زیرمجموعه‌ی کابینت ام دی اف است که دارای سطحی براق است. کابینت گلاس از جنس ام دی اف سفید است که درهای آن از ورقه‌ی گلاس ساخته شده. این ورقه‌ها باعث ایجاد مقاومت و ضخامت بیشتری در کابینت‌های آشپزخانه می‌شوند.

 

  • کابینت پی وی سی

    این نوع کابینت به دلیل ساختار منحصربه فردی که دارد در محیط‌هایی که بسیار مرطوب هستند بیشترین کارایی را دارا است. جنس این کابینت از پلاستیک فشرده است. مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت به همراه سبک بودن وزن، از ویژگی‌های کابینت پی وی سی است.

 

  • کابینت فلزی

    امروزه این کابینت‌ها را معمولا از جنس استیل می‌سازند. برخی از معایب کابینت فلزی باعث شده که امروزه به میزان کم‌تری مورد استفاده قرار گیرد؛ برای مثال، زنگ‌زدگی و پوسیدگی بدنه، از معایب کابینت فلزی است.

 

سبک آشپزخانه

سبک آشپزخانه در انتخاب مناسب‌ترین کابینت، تأثیر به سزایی دارد. برخی از مواردی که باید در ارتباط با سبک آشپزخانه مد نظر قرار دهید را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • نوع:

مدرن بودن یا سنتی بودن آشپزخانه دو فاکتور مهمی است که باید کابینت مطابق آن‌ها انتخاب شود.

  • رنگ:

رنگ غالب بر فضای آشپزخانه بر رنگ کابینت تأثیرگذار است که بسته به نوع رنگ باید رنگی متضاد و یا مکمل را انتخاب نمایید.

  • نور:

در صورتی که نور آشپزخانه کم باشد می‌توانید از انواع چراغ‌های زیر کابینت استفاده نمایید.

 

سخن آخر

انتخاب کابینت باید طبق اصول از پیش تعیین‌شده‌ای صورت گیرد. در این مقاله سعی کردیم که با بررسی تمامی نکاتی که باید پیش از انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه از آن مطلع باشید، لیست کاملی از این موارد را در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید