مقالات

برچسب مصرف انرژی لوازم برقی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

رعایت استانداردها برای تولید هر محصول و وسیله‌ای نشان از اعتبار آن دستگاه است. در حقیقت بشر از دیرباز به دنبال راهی بوده تا بتواند استانداردهای هر دستگاهی را تعریف و در معرض دید افراد قرار بدهد. با توجه به این مسئله و پس از تفکر و تحقیق فراوان، برچسب مصرف انرژی معرفی شد. این برچسب‌ها با تکیه بر داده‌های علمی و استاندارد توانستند کمک بزرگی به مشتری‌ها، فروشنده‌ها و نهادهای نظارتی بکنند. با توجه به آن که یکی از موارد مهمی که باید در هنگام خرید لوازم برقی در نظر بگیرید، برچسب انرژی آن است، در این مقاله شما را با مفاهیم کلیدی و روش استفاده از آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برچسب مصرف انرژی چیست؟

برچسب مصرف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر نوع لوازم خانگی باید آن را داشته باشد. این برچسب‌ها، اطلاعاتی درباره‌ی میزان بهره‌وری انرژی یک محصول را به مشتری‌ها ارائه می‌دهند. این برچسب‌ها بر اساس حروف و رنگ‌های مختلفی از بالا به پایین طبقه‌بندی می‌شود و هر دستگاهی با توجه به میزان مصرف انرژی که برای آن به دست آمده‌است، یکی از این حروف و رنگ‌ها را به خود اختصاص داده‌است. به طور کلی مواردی که می‌توانید با توجه به برچسب انرژی متوجه آن شوید، به شرح زیر هستند.

  • میزان مصرف انرژی (برق، انواع سوخت و …)
  • میزان مصرف آب ( در صورتی که لوازم برقی شما از آب استفاده کنند. مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی)
  • میزان آلودگی صوتی (سر و صدایی که دستگاه تولید می‌کند)
  • اندازه صفحه نمایش (تلویزیون)

با توجه به این موارد، شما می‌توانید لوازم برقی خود را به نحوی تهیه کنید که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم مصرف استاندارد مصرف انرژی در آن رعایت شده باشد. تمامی این ویژگی‌ها به شرطی قابل تهیه هستند که دستگاه شما دارای برچسب مصرف انرژی بوده و آن برچسب، داده‌های کارآمدی را نشان دهد.

تاریخچه‌ی برچسب مصرف انرژی

برچسب‌های انرژی یکی از مواردی هستند که شما می‌توانید با استفاده از داده‌های روی آن، اطلاعات جامعی درباره‌ی لوازم برقی مورد نظر خود به دست آورید. در حقیقت استفاده از این برچسب‌ها از سال 1995 رایج شد. در ابتدا این برچسب‌ها تنها برای یخچال، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی صادر می‌شد اما با گذشت سال‌ها و پیشرفت علم، گستره‌ی این نوع برچسب‌ها نیز افزایش یافت. امروزه طبق یک قانون جهانی، تمامی لوازم خانگی باید دارای این نوع برچسب‌ها باشند؛ به همین منظور، اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی به دنبال صادر شدن این برچسب‌ها برای محصولات خود هستند. محتوای برچسب که در ادامه به آن خواهیم پرداخت نیز دچار تحولات گسترده‌ای شده‌است. برای مثال، در گذشته حروف روی برچسب از A تا G تغییر می‌کردند اما این حروف و معانی‌ آن‌ها هر چند سال یک بار، دست خوش تغییراتی قرار گرفتند تا آن که به حالت استاندارد امروزی در آمدند.

مصرف انرژی

مصرف انرژی

محتوای برچسب مصرف انرژی

همانطور که ذکر شد، برچسب مصرف دارای موارد متعددی است و با توجه به این موارد شما می‌توانید داده‌هایی از قبیل میزان مصرف انرژی توسط دستگاه مدنظرتان را مشاهده کنید. در ادامه به موارد موجود در برچسب انرژی می‌پردازیم. این موارد از بالا تا پایین یک برچسب مستطیلی قرار می‌گیرند.

  • رنگ حروف برچسب انرژی

این دو عامل در ارتباط مستقیمی با یکدیگر قرار دارند و به هر میزان که فلش برچسب شما در قسمت بالاتری قرار گرفته باشد، میزان انرژی مصرفی نیز بهینه‌تر است. این دو فاکتور را در زیر بررسی کرده‌ایم.

  • رنگ در برچسب مصرف انرژی

اولین فاکتوری که باید به آن توجه داشته باشید، رنگی است که در برچسب مصرف انرژی به کار رفته‌است. رنگ این برچسب‌ها از سبز تیره در بالا شروع شده و به قرمز که در پایین برچسب قرار گرفته می‌رسد. هر چقدر که از سمت بالا به سمت پایین برچسب حرکت کنیم، انرژی مصرفی دستگاه نیز بیشتر خواهد بود. به عبارتی سبز تیره کارآمدترین و قرمز، کم بازده‌ترین میزان انرژی را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به این موارد، دستگاه‌هایی که برچسب انرژی آن‌ها در محدوده‌ی رنگ سبز و مخصوصا سبز تیره قرار می‌گیرد، به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های مرتبط با انرژی را کاهش دهید.

  • حروف در برچسب انرژی

همانطور که در بخش تاریخچه‌ی برچسب مصرف ذکر کردیم، حروف روی دستگاه با تغییر و تحولاتی همراه بوده‌اند. این حروف درون رنگ‌های برچسب مصرف انرژی قرار می‌گیرند و به ترتیب از بالا (یعنی سبز پررنگ) A +++، A++، A +، A، B، C، D، هستند. البته در یک دسته‌بندی دیگر، حروف به ترتیب از بالا به پایین از A تا G متغیر هستند.

  • سایر داده‌ها

همانطور که ذکر شد، برچسب مصرف، داده‌های دیگری مانند مدل دستگاه، صدا، اندازه صفحه، نام شرکت، میزان مصرف آب و علامت تجاری شرکت را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا او بتواند تحقیقات خود را به راحتی انجام دهد.

کاربرد برچسب انرژی

برخی از مزایا و کاربردهای استفاده از برچسب مصرف را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
  • باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.
  • انتخاب لوازم خانگی با یک روش علمی
  • تمامی ویژگی‌هایی که ممکن است در آینده داشته باشد (مانند سر و صدا) را می‌توانید پیش از خرید متوجه شوید.
  • کمک به حفظ محیط زیست
برچسب انرژی

برچسب انرژی

سخن آخر

توجه به برچسب مصرف انرژی، شما را با ویژگی‌های مهمی از دستگاه مورد نظرتان آشنا خواهد کرد. در این مقاله با تمرکز بر موارد مهمی که در این برچسب‌ها وجود دارند سعی کردیم تا شما را با این مفهوم به طور کامل آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید