مقالات

نکات ایمنی در هنگام استفاده از چرخ گوشت

دستگاه چرخ گوشت، علاوه بر کاربردهای بی‌نظیری که دارد، ممکن است به علت عدم رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از آن، خطر آفرین بوده و موجب بروز حادثه بشود. همچنین رعایت درست نکات ایمنی، باعث افزایش عمر چرخ گوشت نیز می‌شود. پس با ما همراه باشید تا با هم به مرور نکات ایمنی در هنگام استفاده از چرخ گوشت بپردازیم.

موها و آستین‌های خود را به سمت عقب جمع کنید

در زمان استفاده از دستگاه، مطمئن شوید که آستین‌های خود را محکم بسته‌اید. همچنین اگر موهای بلندی دارید، تا جای ممکن موهایتان را از دستگاه دور نگهدارید. این کار برای جلوگیری از گیر کردن آستنین‌ها و موها در لابه‌لای چرخ دنده‌های چرخ گوشت است!

برای فشار دادن گوشت به داخل چرخ گوشت، از اهرم استفاده کنید.

هرگز از دست و انگشتان برای فشار دادن گوشت به داخل چرخ گوشت استفاده نکنید. برای فشار دادن و جلوگیری از صدمه به دست و انگشتان، از اهرم‌هایی خود گوشت چرخ‌ها دارند، استفاده کنید.

چرخ گوشت را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

کودکان و خردسالان، به علت کنجکاوی که دارند، همواره در خطرات گوناگونی قرار می‌گیرند. دستگاه را همیشه و به ویژه زمانی که مشغول به استفاده‌ی آن می‌باشید، در جایی قرار دهید که کودکان نتوانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین اگر دستگاه شما، سیم بلندی دارد، آن را تا جای ممکن جمع کنید. زیرا که ممکن است حتی اگر در جای بلند و دور از دسترسی قرار داشته باشد، کودکان با کشیدن سیم آن، در معرض خطر قرار بگیرند.

از تمیز کردن دستگاه با آب بپرهیزید.

بخش عمده‌ی یک دستگاه را، قسمت‌های الکتریکی آن تشکیل می‌دهند و رسیدن آب به این بخش‌ها، ممکن است موجب اتصالی شده و خطر آفرین باشد. از این رو برای نظافت دستگاه، از حوله‌ یا پارچه‌ای مرطوب استفاده کنید.

بلافاصله بعد از اتمام کار خود، چرخ گوشت را از پریز برق جدا کنید.

پس از پایان کار و تمیز کردن دستگاه، حتماً چرخ گوشت را خاموش کرده و از پریز برق جدا کنید. اتصال مداوم دستگاه و پریز برق، علاوه بر اینکه ممکن است موجب اتصالی و خراب شدن دستگاه بشود؛ ممکن است به صورت اتفاقی دستگاه روشن شده و باعث خطر آفرینی شود.

"دستگاه

نکاتی برای افزایش طول عمر دستگاه چرخ گوشت

  • در زمان استفاده از دستگاه، علاوه بر رعایت نکات ایمنی، قوائدی را می‌توان برای حفظ سلامت دستگاه و افزایش طول عمر آن رعایت کرد. در اینجا به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

 

  • زمانی که می‌خواهید گوشت‌ها را چرخ کنید، تا جایی که می‌توانید گوشت‌ها را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا فشار زیادی به دستگاه وارد نشود.
    بعد از شستن گوشت‌ها، صبر کنید تا کاملا خشک شوند و آبی بر رویشان باقی نمانده باشد. زیرا ممکن است آب وارد موتور دستگاه شده و حتی موجب سوختن آن بشود.

 

  • سعی کنید همراه گوشت، مواردی مانند پیاز را چرخ نکنید. پیاز علاوه بر آنکه می‌تواند به تیغه‌های دستگاه آسیب برساند، ممکن است وارد موتور دستگاه نیز بشود.

 

  • ابتدا قطعات گوشت را داخل دستگاه قرار دهید و سپس دستگاه را روشن کنید. اگر از قبل چرخ گوشت را روشن کنید، دور موتور دستگاه بالا رفته و دستگاه داغ می‌شود و به مرور زمان موجب کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود.

 

  • بهتر است که وقفه‌های کوتاهی زمان چرخ کردن گوشت‌ها، داشته باشید تا به دستگاه فشار وارد نشده و داغ نکند.

 

  • بعد از اتمام کار خود، قطعات جداشدنی دستگاه را جدا کرده و به خوبی شستشو دهید به طوری که اثری از گوشت و چربی بر روی آن باقی نماند و اجازه دهید کاملا خشک شوند و بعد بi دستگاه متصلشان کنید. همچنین با پارچه‌ای مرطوب، خود دستگاه را نیز می‌توانید تمیز کنید.

سخن آخر

آشپزی کردن و فرایندهای مرتبط با آن، سرگرم کننده و لذت بخش می‌باشد. رعایت نکات ایمنی و استفاده‌ی درست از دستگاه‌ها، حس خوب آشپزی را بیشتر می‎کند. در این مقاله، سعی داشتیم مهم‌ترین نکات ایمنی و نکاتی که به استفاده‌ی هر چه بهتر از دستگاه چرخ گوشت کمک می‎کند، را با هم مرور کنیم. از همراهی شما تا اینجا متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید