مقالات

بایدها و نبایدهای نظافت آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان قلب هر خانه‌ای شناخته می‌شود. اهمیت آشپزخانه به قدری زیاد است که در هنگام طراحی، تزئین و خرید خانه، نخستین توجه‌ها به سمت آن است. با توجه به اهمیت اشپزخانه، توجه به تمامی نکات مرتبط با آن باعث می‌شود که محیطی سالم و زیبا داشته باشید. نظافت آشپزخانه ، یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط با آشپزخانه است که دانستن بایدها و نبایدهای آن باعث می‌شود که عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشید. از آن جایی که لوازمی که در آشپزخانه وجود دارند بسیار زیاد هستند، در این مقاله به بررسی بایدها و نبایدهای نظافت آشپزخانه و مهم‌ترین لوازم و قسمت‌های آشپزخانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

  • نظافت کابینت

برای آن که به بررسی نحوه‌ی نظافت کابینت بپردازیم نیاز است که با توجه به نوع کابینت، روش و مواد مورد نظر را انتخاب نماییم. در ابتدا به بررسی نحوه‌ی نظافت بدنه‌ی کابینت می‌پردازیم. بدنه‌ی اکثر کابینت‌هایی که در خانه‌ها وجود دارد معمولا یا از جنس ام دی اف و یا فلزی هستند. با توجه به این دو مورد، زمانی که تصمیم به تمیز کردن بدنه‌ی کابینت دارید نیاز است که در وهله‌ی اول نیاز است که اسفنج یا دستمالی نرم را آغشته به شوینده‌هایی مانند شامپو فرش نمایید. این نکته را فراموش نکنید که از شوینده‌هایی با خاصیت اسیدی بالا استفاده نکنید؛ همچنین برای کابینت‌های فلزی می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. پس از این کار، پارچه را به آرامی بر بدنه‌ی کابینت کشیده و چند ثانیه صبر نمایید. سپس پارچه‌ی دیگری که مرطوب است را بر آن قسمت‌ها کشیده تا کابینت شما کاملا تمیز شود.

 

  • نظافت یخچال و فریزر

یخچال به عنوان یکی از لوازم مهمی که در آشپزخانه وجود دارد، باید در هنگام تمیز کردن آن احتیاط زیادی داشته باشید. در حقیقت از آن جایی که این وسیله، برقی است باید نکات ایمنی را در حین نظافت آن رعایت نمایید. برای نظافت یخچال و فریزر باید زمان خاصی را برای این کار تعیین نمایید و بهترین زمانی وقتی است که تعداد غذاهای موجود در یخچال کم باشند. در این حالت به ترتیب زیر عمل کنید.
از آن جایی که قرار است با آب و شیونده‌ها سر و کار داشته باید، یخچال را از برق جدا نمایید چرا که خطر برق‌گرفتگی وجود خواهد داشت.
تمامی مواد غذایی و غیرغذایی که در یخچال قرار دارند را خارج کرده و در قسمت دیگری قرار دهید.
کشوها و قفسه‌ها را از یخچال در آورید.
در این مرحله، عملیات شستشو آغاز خواهد شد برای این کار نیاز است که اسکاچ را با شوینده‌های مخصوصی ترکیب نموده و قفسه‌ها را بشویید. این نکته را فراموش نکنید که به هیچ وجه از صابون برای این کار استفاده نباید کرد چرا که مواد غذایی، بوی صابون را به خود جذب می‌کنند.
درون یخچال را با پارچه یا اسکاچ پاک کنید. استفاده از برس برای پاک کردن گرد و خاک موجود در یخچال راهکار مناسبی خواهد بود.

نظافت

نظافت

 

  • نظافت اجاق گاز

برای آن که بتوانید نظافت اجاق گاز را به بهترین شیوه انجام دهید باید نکات خاصی را رعایت نمایید. اشتباه رایجی که برای این کار بسیار مشاهده شده‌، آن است که برخی از افراد تصور می‌کنند که تنها با پارچه کشیدن بر سطح، اجاق گاز تمیز خواهد شد در حالیکه با این کار، چربی‌ها پاک نخواهند شد. بهترین شیوه‌ای که می‌توانید برای انجام نظافت اجاق گاز استفاده کنید آن است که از موادی همچون جوش شیرین، سرکه یا آمونیاک استفاده نمایید. برای مثال، برای نظافت اجاق گاز با آمونیاک می‌توانید میله‌های اجاق را جدا کرده و در ظرفی قرار دهید که از ترکیب آب و آمونیاک باشد. پس از حدودا سه ساعت، میله‌ها را بیرون آورده و با اسکاچ و مایع ظرفشویی، آن‌ها را تمیز نمود.

 

  • نظافت سینک ظرفشویی

نظافت سینک ظرفشویی باید با توجه به نوع سینکی که دارید صورت گیرد. در حقیقت از آن جایی که سینک ظرفشویی دارای جنس‌های مختلفی است، مواد مورد استفاده برای نظافت نیز باید متفاوت باشند. برای مثال اگر آشپزخانه‌ی شما دارای سینک ظرفشویی استیل است باید از پارچه‌های نرم و یا اسفنج برای پاک کردن آن استفاده کنید، همچنین نوع شوینده‌ی شما نیز باید ترکیبی از آب و شوینده‌های ملایم باشد؛ این نکته را در نظر داشته باشید که احتمال خط و خش افتادن بر سینک ظرفشویی استیل بالا است پس تمامی فرآیند نظافت را با دقت انجام دهید. برای نظافت سینک ظرفشویی گرانیت نیز نباید از شوینده‌ای استفاده کنید که دارای خاصیت اسیدی بالایی باشد. همچنین استفاده از انواع روغن‌های معدنی باعث تقویت مقاومت سینک ظرفشویی نسبت به انواع آلودگی‌ها خواهد شد.

 

سخن آخر

همانطور که در این مقاله نیز مطالعه کردید، آشپزخانه به دلیل کاربرد بسیار حیاتی‌ای که دارد، به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط در هر خانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. نظافت آشپزخانه دارای اصول و قواعد خاصی است و این اصول باید مطابق با نوع لوازم آشپزخانه و جنسی که از آن تشکیل شده‌است صورت گیرد تا خسارت‌های مالی و جانی به بار نیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید