مقالات

پرده‌ مناسب پنجره‌ی آشپزخانه

آشپزخانه‌ عموما به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای شناخته می‌شود. زمانی که تصمیم دارید آشپزخانه‌ی خود را به یک آشپزخانه‌ی مجهز تبدیل کنید، نیاز است که تمامی نکات را به صورت هماهنگ با یک دیگر به کار برید. پرده‌ی آشپزخانه، به عنوان یکی از بخش‌هایی است که باید در هنگام طراحی و تزئین آشپزخانه‌ی خود به آن توجه داشته باشید. گستردگی طرح‌هایی که برای پرده‌های آشپزخانه موجود هستند باعث می‌شود که در زمان انتخاب پرده آشپزخانه، دچار سردرگمی شوید. با توجه به اهمیت پرده‌ی آشپزخانه و نقش آن در زیباتر شدن فضای آشپزخانه، در این مقاله به بررسی پرده‌ مناسب پنجره‌ی آشپزخانه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

  • پرده‌ی والان تاب‌دار

پرده‌ی والان یکی از قدیمی‌ترین انواع پرده‌ها در دنیا است. در حقیقت زمانی که بحث درباره‌ی پرده‌های والان می‌شود اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، کلیساهای قدیمی دوره‌ی رنسانس است. پرده‌ی والان تاب دار، پرده‌ای است که تنها بخش بالای پنجره‌ی آشپزخانه را پوشانده اما نسبت به سایر طرح‌های خانواده‌ی پرده‌ی والان، دارای تفاوت‌هایی نیز است. طرح پرده‌ی والان تاب‌دار، در بالای پنجره نصب می‌شود و ظاهر آن به نحوی است که در کناره‌های پنجره، قسمت بلند پرده و در قسمت‌های وسط نیز، بخش کوتاه، مشاهده می‌شود. استفاده از پرده‌ی والان تاب‌دار، باعث می‌شود که آشپزخانه‌ی خود را به شیوه‌ی کلاسیکی تزئین نمایید.

 

  • پرده‌ی والان بالونی

یکی دیگر از انواع پرده‌های آشپزخانه که به بررسی آن می‌پردازیم، پرده‌ی والان بالونی است. این مدل پرده مانند همتای تاب‌دارش، برگرفته از دوران رنسانس است که در نتیجه باعث ایجاد ظاهری کلاسیک و بسیار شیک در آشپزخانه می‌شود. برای آن که بتوانید یک پرده‌ی والان بالونی داشته باشید نیاز است که دو برابر اندازه‌‌ای را که برای پرده در نظر دارید تهیه نمایید. طراحی پرده‌ی والان بالونی به این شیوه است که قسمت پایین پرده را به قسمت بالای آن می‌دوزند و قسمت بالا را نیز به قسمت بالاتر و این الگوریتم تا مرتفع‌ترین نقطه‌ی پرده ادامه می‌یابد. مانند سایر پرده‌های خانواده‌ی والان، نوع بالونی نیز در بالای پنجره نصب شده و تنها قسمت بالای آن را می‌پوشاند.

 

  • پرده‌ی کافه‌ای

زمانی که حرف از انواع رایج‌ترین پرده‌های آشپزخانه می‌شود، پرده‌ی کافه‌ای انتخاب اول خواهد بود. در حقیقت رواج استفاده از پرده‌های کافه‌ای در آشپزخانه‌ها به قدری است که امروزه نه تنها طراحی که جنس متریال مورد استفاده در ساختن این نوع پرده‌ها نیز انواع مختلفی دارند. امروزه موادی مانند حریر و کتان، از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در ساختن این نوع پرده‌ها هستند البته پلی‌استر نیز از دیگر مواد مورد استفاده در پرده‌ی کافه‌ای است. طراحی پرده‌ی کافه‌ای به نحوی است که به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، پرده‌ی کافه‌ای نقطه‌ی مقابل پرده‌ی والانی است. پرده‌ی کافه‌ای دارای انواع مختلفی است که در زیر، دو نوع پرکاربرد آن را توضیح خواهیم داد.

پرده‌ مناسب

پرده‌ مناسب

 

  • پرده‌ی کافه‌ای کامل یا بلند

پرده‌‎ی کافه‌ای بلند یکی از انواع پرکاربرد پرده‌های آشپزخانه است که باعث می‌شود تمامی قسمت‌های پنجره‌ی شما پوشانده شود. محل نصب این مدل از پرده‌ها در بالای پنجره است و تفاوت آن با مدل والان آن است که اندازه‌ی این پرده با ارتفاع پنجره برابر است. دو دلیل استفاده از پرده‌ی کافه‌ای کامل یا بلند وجود دارد؛ دلیل اول آن است که تعداد زیادی از افراد در آپارتمان‌ها یا خانه‌هایی با آشپزخانه‌های مشرف زندگی می‌کنند و به همین دلیل نیز می‌خواهند حریم شخصی خود را داشته باشند. دلیل دوم نیز جلوگیری از ورود نور در روز و همچنین جلوگیری از ورود سرما است.

 

  • پرده‌ی کافه‌ای نیمه

این مدل پرده، یکی از انواعی است که به صورت ترکیبی با سایر مدل‌های والانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت پرده‌ی کافه‌ای نیمه به نحوی طراحی شده‌است که تنها نیمی از ارتفاع پنجره را مورد پوشش خود قرار دهد. منظور ما از نصف ارتفاع پنجره آن است که میله‌ای در دو طرف پنجره و در ارتفاعی که در میانه‌ی آن است قرار گرفته و پرده از آن آویزان می‌شود. با استفاده از این مدل می‌توانید هم حریم شخصی خود را داشته باشید هم فضای آشپزخانه را نورانی‌تر نمایید. البته قرار دادن پرده‌ی والانی بالونی در بالای پنجره در ترکیب با مدل کافه‌ای نیمه، جلوه آشپزخانه‌ی شما را زیباتر خواهد کرد.

 

  • پرده‌ی شید رومی

پرده‌ی شید به طور کلی به عنوان یک پرده‌ای شناخته می‌شود که معمولا در آشپزخانه‌های مدرن به کار می‌رود. جنس پرده‌ی شید غالبا از پلی اتیلن است تا مقاومت بالا و ساختار محکمی داشته باشد. پرده‌ی شید رومی یکی از مدل‌های کاملا مدرن و رایج است که به صورت کامل، پنجره را می‌پوشاند و در صورتی که بخواهید آن را بالا و پایین نمایید، به صورت یک دست تغییر مکان خواهد داد. مدل رومی پرده‌های شید از جنس پارچه‌ی خشک است هرچند که جنس چوبی آن نیز وجود دارد.

 

سخن آخر

همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید، انواع مختلفی از پرده‌های آشپزخانه وجود دارند که آشنایی با آن‌ها باعث خواهد شد تا بتوانید پرده‌ مناسب پنجره‌ی آشپزخانه خانه خود را انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید